Direct naar inhoud

Onze visie op groei

Slim groeien

Bij heel veel bedrijven wordt keihard gewerkt om dromen te verwezenlijken, impact te maken, hardnekkige problemen op te lossen, het leven van mensen te verbeteren of de wereld een stukje mooier te maken.

Hoe je het ook wendt of keert, zonder klanten en zonder inkomsten, blijven dit dromen, wensen, ideeën of visies. Groei is essentieel voor een lang en gelukkige toekomst!

Waarom is groei belangrijk?

Of je nu 5, 50, 500 of 5000 klanten bedient of je omzet € 50.000, € 500.000, € 5.000.000 of € 50.000.000 miljoen bedraagt. Je kunt niet op je lauweren rusten en verwachten dat het in de toekomst allemaal wel goed komt. Dat zit bij de gemiddelde ondernemer ook niet in de aard. Je wil door, ontwikkelen, innoveren en groeien.

Groei zorgt het financiële stabiliteit en bevordert je concurrentievermogen, het ook leidt tot schaalvoordelen wat je weer helpt je kosten te reduceren en onderhandelingskracht te verbeteren. Groei stelt je in staat om te investeren in innovatie, wat weer belangrijk is om je positie in de markt te versterken. Door te groeien, kun je beter talent aantrekken en behouden.

Kortom, groei is essentieel voor een duurzame lange termijn en de impact die je kunt maken.

Wat heb je nodig om te groeien?

Het meest voor de hand liggende antwoord is natuurlijk geld. En bij geld denk je direct aan twee dingen:

  1. Omzet door nieuwe klanten aan te trekken
  2. Omzet door de relatie met bestaande klanten uit te bouwen

Ook aan de kostenkant zijn vele mogelijkheden om te groeien.

Hoe gaat marketing daarbij helpen?

Nu komt het saaie gedeelte, de theoretische onderbouwing van marketing. Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar alle verschillende facetten van marketing, zoals het aankoopgedrag, merkbeleving, de sales funnel en veel meer. Hieronder zetten we een aantal relevante en interessante modellen of theorieën op een rijtje.

1. Een sterk merk zorgt voor groei op de lange termijn

Een sterk merk zorgt voor vertrouwen, verhoogt loyaliteit en onderscheid je van je concurrenten. Bestaande klanten komen vaker terug, bevelen je aan bij andere en zullen je minder snel vervangen. Potentieel nieuwe klanten zien kwaliteit en betrouwbaarheid, waardoor het aantrekkelijk wordt om juist met jou zaken te doen.

2. Consistente aanwezigheid zorgt voor een ‘compounding’ effect.

Het compounding effect, oftewel het sneeuwbal-effect. Door simpelweg heel consistent de juiste boodschap te communiceren wordt er langzaam een zaadje geplant. Dat zaadje geef je steeds een beetje aandacht. Daarmee bereik je steeds meer mensen. En als die mensen op een gegeven moment een probleem hebben waar jij de oplossing voor biedt, kun je wel raden aan wie ze dan als eerste denken!

3. Open de ogen van je potentiële doelgroep

Heel veel bedrijven werken al jarenlang op dezelfde manier. Als iets goed werkt, waarom zou je het dan veranderen? Maar wellicht biedt jouw bedrijf een optie waarmee zij sneller, slimmer, efficiënter of succesvoller kunnen werken. Als ze dat niet weten, gaan ze ook niet zoeken. Marketing helpt om de ogen te openen en wellicht zelfs behoefte te creëren. Vaak is maar een klein deel van de doelgroep actief op zoek naar een nieuwe partner (in rood). Als je de ogen opent van de andere, veel grotere, groep word je doelgroep veel groter.

4. Structuur en inzicht voor een maximaal rendement

Ieder bedrijf plaatst weleens wat op bijvoorbeeld LinkedIn en iedereen heeft een website. En hopelijk zijn er mensen die jouw berichtje zien of die op je website kijken. Maar dan? Staan deze mensen in een doodlopende straat en kunnen ze je ‘winkel’ niet vinden? Of wijs je ze de weg, enthousiasmeer je ze stap voor stap, en informeer je ze, zodat ze uiteindelijk je winkel binnenstappen en jouw product of dienst afnemen?

Wil je meer weten over marketing?

Laat het ons weten! Of je nu een vraag hebt of gewoon even wilt kennismaken. We verwelkomen je graag, digitaal of persoonlijk, en zorgen voor een lekkere kop koffie!